Ulazak u Schengen s neučinkovitim sustavom zaštite državne granice!

Rasprava oko ulaska Hrvatske trajala je dugo, dobili smo podršku svih članica EU zemalja i ušli smo u Europu bez granica.

Raduju se prijevoznici, radnici u turizmu, turisti i nesporna je činjenica da ulazak u Schengen ima svoje prednosti ali ostaje ono ključno pitanje….što to znači za čuvanje naše granice s 01.01. kada Hrvatska ulazi u „zonu slobodnog kretanja“? Točnije što to znači za naše kolege policajce koji neumorno čuvaju tu istu granicu na kojoj je već sada veliki pritisak ilegalnih migranata?

Prema zadnjim podacima granicu trenutno čuva 6445 policajca zvuči puno i dovoljno? Pa ne bi se baš složili s time….

Napravljeno je godišnje istraživanje Nezavisnog mehanizma nadzora koje je donijelo sljedeće zaključke:

–       „Detektirana je ad hoc potkapacitiranost sustava granične policije, a uslijed čega se i javlja potreba za slanjem interventnih jedinica u ispomoć“. Tijekom 2021. i 2022. godine čak 6.876 pripadnika interventne policije bilo je angažirano u svrhu povremenog jačanja kapaciteta granične policije na poslovima vezanim za zaštitu granice. Još uvijek mislite da je 6445 policajaca za čuvanje granice dovoljno?!

–       Utvrđeno je da MUP ne vodi posebnu evidenciju o negativnim iskustvima policajaca u radu s migrantima dok su iz razgovora s djelatnicima granične policije utvrdili da se događaju napadi na djelatnike granične policije od strane migranata, no češće od strane „krijumčara“.

–       U izvješću je također navedeno da postoji potreba za dodatnim vozilima kako bi se zadovoljile potrebe prijevoza neregularnih migranata: Mehanizam je u razgovoru s policijskim službenicima utvrdio da postoje brojni slučajevi u kojima migranti koji su izrazili namjeru traženja azila te potom javnim prijevozom krenuli prema prihvatnom centru, u prihvatni centar nikad nisu stigli. Pretpostavlja se da su samostalno ili uz pomoć krijumčara nastavili put prema državama zapadne Europe, što predstavlja zloporabu sustava azila. Zvuči kao dodatni posao za policiju?!

Broj ilegalnih migranta na tzv. „zapadno balkanskoj“ ruti je za 170%  veći u odnosu na 2021. godinu što bi u brojkama iznosilo oko 40 tisuća nezakonitih prelazaka!

Dodatna problematika:

–       Identitet ilegalnih migranata utvrđuje se temeljem njihove izjave jer migranti kod sebe nemaju nikakve osobne dokumente što znači da se prilikom zapisivanja podataka vjeruje na riječ migrantu, a to dovodi do mogućnosti stvaranja lažnog identiteta! Lažni identitet između ostalog znači da jedna osoba može imati više pokušaja prelaska granice što opet iziskuje nepotrebne dodatne radne sate naše policije!

–       Migrant koji podnese zahtjev za međunarodnu zaštitu smješta se u prihvatilište a prema podacima 80% osoba koje su smještene napušta Prihvatilište. U većini slučajeva navedene osobe nastavljaju nezakonito putovanje prema zemljama zapadne Europe. Loš sustav=ponovno dodatni posao za policiju?!

–       Migrantu koji ne podnese zahtjev za međunarodnu zaštitu, sukladno članku 184. Zakona o strancima, donosi se rješenje o povratku u kojem se određuje rok od 7 dana za dragovoljan odlazak i nažalost nema daljnje kontrole je li osoba napustila RH te na kojem graničnom prijelazu. Problem nastaje kada migrant ne postupi po rješenju o povratku već ostane na području RH i tada se provodi prisilno udaljenje pod pratnjom policije. Međutim, ukoliko migrant izgubi ili pak uništili rješenje o povratku (što je većinom uputa krijumčara) onda je zbog nemogućnosti utvrđivanja njihovog identiteta izuzetno teško provesti udaljenje iz RH. Zvuči kao dodatni posao ne samo granične policije već i kolega iz temeljne policije koji štite hrvatske državljane.

Zbog svih nedostataka u procedurama i regulativama za čuvanje granice naša policija mora trošiti dodatne resurse i radne sate, pa je s time upitna potpuna učinkovitost sustava! Pitanja kojih se nismo dotakli, a jednako tako su ključna, vezana su za iseljavanja ljudi iz Hrvatske (prošle godine čak 40.000) i srozavanje cijene radne snage što dodatno potiče iseljavanje, a tu nam ni Schengen neće pomoći.

Tomislav Teri, presjednik sindikata